نهال گردو

نهال گردو


گردو؛ یکی از درختانی است که به دلیل داشتن مغز گردو که برای بدن و پوست و مو مفید است و چوب عالی آن بسیار محبوب است. نهال گردو دارای ارقام مختلفی است که هنگام کاشت نهال گردو; بهتر است به عواملی چون مناسب بودن شرایط اقلیمی محل کاشت با نوع نهال، سالم بودن و عدم آلودگی نهال های انتخابی به آفت و ... بسیار توجه شود.


وضع همه نژاد ها در مورد نحوه کاشت درخت گردو؛ و مراقبت ‌های بعد از آن مشابه می‌باشد و می‌توان این موارد را برای همه آن‌ها تعمیم داد. در هنگام کاشت باید به نوع خاک، میزان آبیاری، روش هرس و از همه مهمتر فاصله کاشت درخت گردو بسیار دقت کرد. چون درخت گردو، از رشد سایر درختان اطراف خود جلوگیری می کند و فضای زیادی را اشغال می کند.


بهترین فصل کاشت نهال گردو چه فصلی است؟


بین اواخر پاییز و اوایل بهار، با داشتن خاک و شرایط آب و هوایی مناسب، این زمان می تواند زمان مناسبی برای کاشت نهال گردو باشد. اما از آنجایی که نهال ها به سرما حساس هستند، سعی کنید در زمستان از کاشت نهال خودداری کنید. نهال ها باید بلافاصله قبل از جوانه زدن در خاک مناسب کاشته شوند.


انواع روش های کاشت درخت گردو:


حال بیایید بحث را کمی تخصصی کنیم و وارد مقوله کاشت گردو شویم. به طور خاص، کاشت درخت گردو را می توان به دو روش زیر انجام داد:


تهیه و کاشت بذر


در این صورت باید بذر گردو مناسب و مرغوب بخرید، معمولاً به مدت 72 ساعت تا 1 هفته در ظرفی حاوی آب قرار دهید و پس از ریشه زایی در ظرف کوچکی با خاک قرار دهید و سپس در باغ بکارید. منتظر شوید تا به اندازه کافی رشد کرده و سپس به محل اصلی کاشت، منتقل کنید. البته این روش چون پردردسر است، چندان توصیه نمی‌شود.


تهیه و کاشت نهال:


ساده ترین راه برای کاشت درخت گردو این است که با مراجعه به نهالستان های معتبری مانند فرانهال، نهال های باکیفیت خریداری کنید و سپس زمین را آماده کنید، بکارید و از آن مراقبت کنید. البته باید بدانید که کاشت این درخت در باغ نیز امکان پذیر است اما به دلیل محدودیت فضا نمی تواند میوه زیادی بدهد.


چگونگی آبیاری درخت گردو و چه میزان و به چه تعداد دفعاتی باید انجام شود


پس از کاشت نهال گردو؛بسیار خوب است که آبیاری را شروع کنید. نهال های جوان نیاز به آبیاری مکرر دارند و برای مقابله با کمبود آب بهتر است از آبیاری قطراه ای استفاده شود. با افزایش سن درخت، به دلیل ریشه های قوی که مواد معدنی را از خاک می کشد، زمان و آب آبیاری نیز کاهش می یابد. وقتی درخت گردو دو ساله شد می توانید ماهی یک یا سه بار به آن آبیاری کنید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که آبیاری بیش از حد باعث آسیب زیادی به ریشه درخت می شود. بنابراین باید در میزان آبیاری بسیار دقت کنید.


میزان آبیاری درختان گردو بستگی به منطقه و محیط کاشت آنها دارد. طبیعی است که آبیاری در مناطق خشک اهمیت بیشتری پیدا می کند. علاوه بر این، سن درخت نیز در میزان آبیاری نقش دارد. به طور کلی آبیاری این درخت در دو سال اول کاشت بسیار مهم است و باید به طور منظم و زیاد انجام شود. اما با رشد و بلوغ درخت این مقدار کاهش می یابد. در مناطق خشک و گرمسیری نیز باید به صورت دستی آبیاری شود.


پس از کاشت بذر گردو می توان آن را به روش های غرقابی، نواری، قطره ای، بارانی و بابلر آبیاری کرد. در نهایت باید به یاد داشته باشید که در فصل پاییز و به خصوص در زمستان این درختان دیگر نیازی به آبیاری ندارند. توصیه می شود پس از آب بندی درخت آبیاری را متوقف کنید. زیرا آبیاری در این دو فصل به درخت آسیب می رساند.


منبع : https://faranahal.com/product/%d9%86%d9%87%d8%a7%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%af%d9%88-%da%86%d9%86%d8%af%d9%84%d8%b1-%d9%be%db%8c%d9%88%d9%86%d8%af%db%8c/

منبع خبر :